رفتن به محتوای اصلی
۱۲ شهریور, ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۳
مدیر منطقه هفت شهرداری قم مطرح کرد؛

برنامه‌ریزی برای بازآفرینی محور استاد فقیهی در شهر قم

برنامه‌ریزی برای بازآفرینی محله استاد فقیهی در شهر قم
مدیر منطقه هفت شهرداری قم با اشاره به ارائه پیشنهاد بازآفرینی محدوده خیابان استاد فقیهی گفت: ایجاد فضای باز شهری و فضای سبز در کنار ساماندهی معبر می‌تواند شرایط این محدوده را بهبود بخشد.

محمد رمضانی در گفت‌وگو با شهرنیوز اظهار کرد: طرح احداث خیابان استاد فقیهی بین سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۲ در شرایطی به منطقه هفت ابلاغ شد که هنوز شورای عالی معماری و شهرسازی برای محدوده بافت تاریخی شهر قم تصمیمی نگرفته بود.

وی افزود: طبق این طرح، این خیابان به‌عنوان کمربندی از عمار یاسر آغاز شده است و خیابان ۱۹ دی را قطع می‌کند و با عبور از خیابان ساحلی و پل انقلاب به خیابان خاکفرج و از آنجا به خیابان هفت‌تیر متصل می‌شود که در حال حاضر از خیابان هفت‌تیر تا ۱۹ دی طرح تغییر نکرده است و در این مدت شهرداری نیز برای سهولت امر و معطل نشدن شهروندان، اقدام به صدور پروانه و پاسخ به آن‌ها کرد.

رمضانی بابیان اینکه شهرداری با اجرای این طرح موافق بود، گفت: در شورای عالی معماری و شهرسازی، میراث فرهنگی به دلیل مداخله طرح با بافت تاریخی، خیابان حدفاصل ۱۹ دی تا عمار یاسر را حذف کرد که باعث ایجاد مشکل شد و نکته‌ای که وجود دارد این است که در این بین شهرداری بر اساس خیابان ۲۶ متری به یک هتل پروانه ساختمانی داده بود.

وی با اشاره به تخریب ساختمان قدیمی بانک مسکن بر اساس این طرح افزود: این کار به‌صورت قانونی انجام شد، اما بعدها با تصویب محدوده بافت تاریخی، امکان ادامه این توسعه و تعریض از شهرداری سلب شد.

مدیر منطقه هفت شهرداری با اشاره به اینکه طرح جایگزین خیابان مذکور توسط معاونت ترافیک شهرداری در حال بررسی است، اظهار کرد: تملک و اقدامات اجرایی پیرامون احداث این خیابان در حال انجام است و پیشنهاد شهرداری برای کوچه ۳ خیابان ۱۹ دی یا همان محله استاد فقیهی بازآفرینی محدوده است، چراکه به علت مخالفت میراث فرهنگی اجازه تعریض خیابان را نداریم.

وی تصریح کرد: درصدد هستیم با همکاری سازمان بهسازی، لکه پارکینگ ۱۴۰۰ متری که عمار یاسر را به محله شالبافان وصل می‌کند، به فضای باز یا فضای سبز تبدیل کنیم تا با بازگشایی این محدوده، مشکل محل رفع شود.

رمضانی با بیان اینکه شهرداری امکان مداخله در بافت تاریخی را ندارد، گفت: تصمیم ما این است که در محدوده‌هایی که میراث فرهنگی اجازه می‌دهد عقب‌نشینی خانه‌ها انجام شود تا محیط مناسبی را برای ساکنین این محله ایجاد کنیم.

وی افزود: یک ایده این است که با ایجاد گیت هوشمند و تخصیص کارت ویژه تردد به ساکنان محل، این محدوده برای تردد اهالی محل حفظ شود و خیابان ۷ متری باجک جایگزین آن شود.

مدیر منطقه هفت شهرداری قم با اشاره به اینکه بخشی از طرح استاد فقیهی که خیابان باجک را به خیابان شهید لواسانی متصل میکند از برنامه‌های منطقه حذف نشده گفت: در این راستا بخش عمده تملکات انجام‌شده است و با تمهیدات اندیشیده شده و حمایت حوزه ستادی، تملک ساختمان مخابرات، بیمه تأمین اجتماعی و بخشی از بیمارستان کامکار نیز به سرانجام خواهد رسید.

انتهای پیام/104


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/PoNh